Reťaz pre 10-rýchlostné koliesko
Reťaze pre 10-rýchlostné koliesko sú určené pre bicykle a elektrobicykle s 10 pastorkami.
Určená pre 10 prevodov
Hmotnosť okolo 260 g
Neviete si rady s tým, aká reťaz na bicykel najlepšie pasuje k tomu vášmu? Alebo zháňate bicykel úplne nový a s ním aj vhodnú reťaz? Vyberajte nielen podľa typu bicykla, ale aj podľa počtu pastorkov a článkov.
Neviete si rady s tým, aká reťaz na bicykel najlepšie pasuje k tomu v ášmu? Alebo zháňate bicykel úplne nový a s ním aj vhodnú reťaz? Vyberajte nielen podľa typu bicykla, ale aj podľa počtu pastorkov a článkov.
Reťaze pre 10-rýchlostné koliesko sú určené pre bicykle a elektrobicykle s 10 pastorkami.
Určená pre 10 prevodov
Hmotnosť okolo 260 g
Reťaze s 9-rýchlostným kolieskom sú určené pre bicykel a elektrobicykle s 9 pastorkami.
Určená pre 9 prevodov
Hmotnosť okolo 340 g
Reťaze s 8-rýchlostným kolieskom poslúžia bicyklom a elektrobicyklom s 8 pastorkami.
Určená pre 8 prevodov
Hmotnosť okolo 300 g
Pastorok je súčasťou kazety kolesa. Dôležitý je predovšetkým počet zubov na pastorku.
Zaobstarať si však môžete aj reťaz s 11 či 7 pastorkami, prípadne tiež s 1 pastorkom.
Väčšina obvyklých typov bicyklov si vystačí s reťazami o 114 alebo 112 článkoch. Niekedy je ale nutné skrátiť reťaz na požadovanú dĺžku. Podľa veľkosti rámu či stavby bicykla je niekedy nutné použiť reťaze so 116 článkami. Tie sa tiež dávajú aj na elektrobicykle. Vyberajte z týchto kategórií:
Reťaze sú väčšinou vyrábané pre jednotlivé typy bicyklov, ktoré sú na slovenskom trhu bežne dostupné.
MTB, crossové bicykle - od ostatných reťazí sa líšia iba v 11 a 12 rýchlostných sadách
Elektrické bicykle - reťaze musia vydržať väčšiu záťaž, ale rýchlo sa opotrebovávajú
Cestné bicykle - reťaze sú špeciálne navrhnuté pre najrôznejšie podmienky, napríklad pre nižšiu hmotnosť
BMX, mestské bicykle - používajú sa jednorýchlostné reťaze bez nábehov
Žiadna univerzálna reťaz, ktorá by sedela na všetky bicykle, neexistuje.
Povrchová úprava je veľmi dôležitá. Lacné reťaze buď nemajú žiadnu povrchovú úpravu alebo len minimálnu, tá však reťaz pred koróziou neochráni. Kvalitnejšie reťaze však disponujú aj kvalitnejšou povrchovou úpravou. Za tú najspoľahlivejšiu ochranu býva považovaná:
GST (Greener Surface Treatment) - ekologická povrchová úprava, ktorá vydrží až tisíc hodín používania
DHT (Diamond Hard Tech) - extrémne tvrdá povrchová úprava zaručuje veľkú odolnosť voči opotrebeniu
Vyberte si reťaz aj podľa toho, akým spôsobom sú prepojené jednotlivé články:
Lámací čap - článok sa nanituje a potom sa odlomí; ide o bezpečné spojenie
Čap pre pneu nitovačku - používa sa v prípade lacnejších reťazí; pri zlom nitovaní môže reťaz preskakovať a poškodiť ďalšie komponenty
Rýchlospojka - ide o najbezpečnejší typ spojenia; netreba používať nitovačku (predáva sa samostatne na daný typ reťaze)
Čo reťazi najviac škodí?
Keď sa kríži. To sa stáva vtedy, ak máte vpredu prehodené na najväčší tác a vzadu na najväčšie koliesko. Na veľký prevodník vpredu preto použite tri najmenšie pastorky vzadu. Na prostredný prevodník používajte tri prostredné pastorky a na najmenší prevodník tri najväčšie kolieska vzadu.
V prvom rade musíte s reťazou zaobchádzať s citom. Zľahka šliapte a plynulo prehadzujte. Čím viac skokov a jázd v teréne absolvujete, tým rýchlejšie sa vám reťaz zničí. Reťazi môžete výrazne predĺžiť životnosť tým, že ju budete pravidelne mazať.
Reťaz nesmie pri jazde šuštiť.
Namazaná reťaz je chránená pred vodou, prachom i blatom.
Používajte iba špeciálne spreje alebo prípravky s kvapkadlom, ktoré obsahujú teflón.
V zime vyžaduje reťaz mastnejšie prípravky.
V lete odborníci odporúčajú používať skôr prípravky s prímesou rozpúšťadiel.
Na trhu je k dostaniu aj praktický čistič reťaze na bicykel, ktorý odstráni všetku špinu vrátane zaschnutého blata.
Reťaz vydrží 1 000–3 000 km, vždy si ju ale skontrolujte už po 800 km. Na kontrolu je možné použiť mierku na reťaz, ktorú zasuniete do reťaze a podľa údajov skontrolujete jeho stav. Existuje však viac typov mierok s rôznymi metódami merania. Najlepšie sa na tento účel hodí posuvné meradlo. To si nastavte na hodnotu 132 mm a vsuňte ho do reťaze. Následne ho ľahko roztiahnite a zistite hodnotu.
Nameraná hodnota v mm | Stav |
---|---|
132,2 | Nová reťaz |
132,6 – 132,8 | Výmena reťaze |
132,8 – 132,9 | Čo najrýchlejšia výmena |
132,9 a viac | Nutné vymeniť aj kazetu či viackoliesko |
134 a viac | Poškodené prevodníky na kľučkách |
Pripravte si novú reťaz, nitovačku na reťaz, kliešte na rýchlospojky, čistič, handričku a tiež rukavice. Ďalej postupujte takto:
Zložte starú reťaz buď roznitovaním (hodiť sa vám bude nitovačka na reťaz) alebo rozpojením rýchlospojky.
Očistite kazetu, kladky prehadzovačky a prevodníky od usadeného maziva.
Teraz, ak je to potrebné, skráťte reťaz:
Starú a novú reťaz položte na rovnú plochu a zmerajte počet článkov, ktoré bude potrebné oddeliť.
Pretiahnite novú reťaz kladkami prehadzovačky a prešmykovačom. Reťaz dajte na menší prevodník a najmenšie koliesko kazety. Vezmite do ruky oba konce reťaze a tiahnite k sebe do chvíle, než sa prehadzovačka začne napínať.
Reťaz nesmie drhnúť.
Dá sa nejako opraviť vyťahaná reťaz?
Bohužiaľ nedá. Musí sa okamžite vymeniť, inak hrozí, že poškodí aj prevodové koliesko alebo zadnú kazetu.
Ako poznám, že je reťaz suchá a musí sa namazať?
Jednoducho tak, že pri jazde šuští. Tiež to poznáte, keď na reťaz siahnete a mastnota vám priľne medzi prstami. Pokiaľ tomu tak nie je, je potrebné ju namazať.
Môžem na mazanie reťaze použiť klasický olej?
Predtým sa obyčajné oleje používali, ale zistilo sa, že reťaz poškodzujú, pretože sa naň nabaľujú nečistoty. Preto používajte len oleje na tento účel určené.